sub71173cd_1024x1024

clipping. – Splendor & Misery

gin_platonic Muzika 1 Comment

„Clipping is a form of waveform distortion that occurs when an amplifier is overdriven and attempts to deliver an output voltage or current beyond its maximum capability.“

Svými zkreslenými zvukovými signály maximální reprodukovatelné kapacity clipping. na eponymní desce prostříhávali ploty, jež vymezovaly hranice spojené s hip-hopovým žánrem. Na palubě desky Splendor & Misery kapela této škatulce uniká na vzdálenost měřitelnou v jednotkách světelných let. Pokud byl tvým posledním kontaktem s vesmírnou tragédií americký popcornový megahit Armageddon nebo vybroušený apollo-blockbuster, nové album jistě rozšíří tvoje zornice a obzory. A když píšu „rozšíří“, myslím tím jejich redukci na černočerné, mrtvolně tiché minimum nekonečnosti kosmu.

Čerstvý diplom z experimentální hudby nebo čím dál bohatší portfolio filmových soundtracků – to jsou atributy členů tria, vytvářejícího spektakulární zážitek třiceti osmi minut syrových zvuků z nedosažitelné galaxie. Posluchač je na tomto albu vystaven akustickému výletu mimo tok času a zažitý způsob vnímání prostoru a jako pozorovatel zhudebněného scénáře je hermeticky uzavřen do kokpitu, kde je napojen na centrální systém.

Mateřská loď ztrácí spojení s raketoplánem, v němž rezistentní otrok 2331 uniká nelidským způsobům zacházení vstříc vesmíru s téměř nulovými předpoklady pro existenci života. Je to jedinec s vlastními ideály a notnou dávkou odhodlání, renegát stávající se opětovným vězněm, tentokrát vznášejícím se v relativním stavu beztíže, obtěžkán však okovy samoty, odpovědností za svá rozhodnutí i nepředvídatelností citů.

Clipping. vykreslují chladné, temné chodby, v nichž hrdina této v podstatě hip-hopové opery ztrácí jakýkoliv kontakt s hmotným světem, který znal doposud: „When was the last time you had a tree for a reference?“ Rachot palivových článků střídají hlasy gospelových proseb. Nahlížíme do mysli osamělého černého muže, a to prostřednictvím rapového freestylu nebo tradiční otrocké písně – „I know when I’m going home, I’ve been afraid to die“ – spojující přeživšího s duchovním světem, jenž se mu pomalu, ale jistě stává jedinou oporou. Definitivní monologizace dialogu pak nastává při rozpravě mezi pasažérem 2331 a palubním počítačem ve skladbách All Black a Break the Glass. Romance v útrobách stroje, který je mu zároveň láskou, zachráncem i pohyblivým vězením. Náznaky oidipovského komplexu jsou jen špičkou mohutného konceptuálního tělesa se zbytkem ponořeným v ionizovaném plynu nekonečných referencí.

Kolik a capella slok Kendricka Lamara je třeba k subjektivnímu uchování si útěšné hrdosti? Kolikrát je pozorovaný subjekt situací donucen uvědomit si svou beznaděj, než rozvlní kovem deformovaná ozvěna rýmů ušní bubínky? Jak dlouhá doba umělého spánku dokáže zastřít sentimentem vyšlapané paměťové stopy? Náš hrdina se rozhodne vydat vstříc nekonečnu, které pro něj znamená téměř jistou smrt. Album i poselství, které se clipping. snaží předat, je vznešeným utrpením. Space is the place. @pipedream&lin&gin

Comments 1

  1. Pingback: Adult Swim – N O I S E | GIN & PLATONIC

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *