0009152083_10

Rozhovor: Adam Badí Donoval z labelu ACR

gin_platonic Muzika Leave a Comment

Quiet’s core built a roof
We are under it, never aloof.

Výše uvedeným rýmem končí báseň přiložená ve formátu .jpg k digitálnímu balíku nomen omen kompilace – the opposite of aloof vol. 1. Tento ambiciózní projekt se skládá z příspěvků celkem dvanácti hudebníků z osmi různých zemí a jeho kazetový release se podařilo vyprodat mezi tři kontinenty. Pod střechou ticha se zde nachází spletité krásno klidu, občas lehce dotčené zdravou dávkou napětí. Kompilace nemohla vzbudit lepší první dojem a představila tak světu budoucí směřování nadějného nováčka na scéně, londýnského labelu ACR. V jeho produkci následně vyšla skladba Fāl​-​gūsh, za níž autorsky stojí hyperaktivní pražský objev Izanasz, a také album původem slovenského kytaristy Ondreje Zajace jako třetí a zatím poslední počin ACR.

Fāl​-​gūsh je výraz pro prastarý íránský způsob věštění, jenž spočívá v poslechu náhodných kolemjdoucích z úkrytu za plotem a následné interpretaci pochycené konverzace ve snaze o zodpovězení otázek zvídavého. Pro Izanasze jsou takovými kolemjdoucími vtíravé myšlenky, přicházející během usínání a narušující hladký přechod do stavu spánku. Jeho výklad těchto myšlenek se slévá do hodinového, detailně propracovaného monolitu, který zachycuje neustálý boj mezi sny a polobdělým přemítáním. Snahou hudebníka je docílit příměří – překonat nespavost.

It could
go on forever.
The silent endeavour.

Stojí na konci přiložené básně. ICU Ondreje Zajace představuje prozatím nejméně přístupnou nahrávku z katalogu labelu. Prostřednictvím rozpolcených, notně experimentálních skladeb reflektuje Zajac svoji nedávnou zkušenost se stavem blízkým smrti. Rozostřené, noisové kompozice stírají rozdíl mezi sférami vědomí a i když je to zkušenost nepředatelná, samotný poslech narušuje obvyklé způsoby vnímání i mimo nemocniční pokoj. Nelze než doufat, že se s podobně vysokou kvalitou setkáme i u dalších nahrávek. ©pipedream & krystufekrobin

 

14492513_1689690864682992_2823018299199464964_n

Adam, který za celým vydavatelstvím ACR stojí, nám k našemu potěšení začátkem března vydatně zodpověděl několik otázek.

________

pipedream: Tvoje aktivity zdaleka nezahrnují pouze vedení labelu. Do čeho krom ACR investuješ svou energii? Jaká byla Tvá motivace pro založení několika labelů?

Adam Badí Donoval: ACR je vlastne môj najnovší projekt. Pracujem aj v ďalšom labeli Colour8 a tiež tvorím hudbu pod menom Mt Accord. O hudbe sa snažím aj písať, či už pre vlastný mini-blog Can You Ear It?, do Full Moonu, alebo aj na Bandcamp Daily. Je toho vlastne dosť veľa.

ACR som založil pretože ma mierne štvala bežná distribúcia hudby. Je to často celkom dlhý proces – od nahratia hudby až po jej vydanie – a myslím, že hudba tak často stráca na autenticite a význame, ktorý mala pri nahrávaní. Preto s ACR robím distribúciu len cez Bandcamp; ak by sme chceli, hudba sa tam dá vydať v deň nahratia. Samozrejme je tam ale flexibilita.

ACR se prezentuje sloganem „tasteful, eclectic and irregular“. Jak se tyto tři přívlastky projevují ve filosofii labelu? Jak přistupuješ k výběru toho, od koho a co prostřednictvím ACR vypustíš ven?

No, „tasteful“ je taký môj sen. Ale asi mi musia ostatní povedať či to ACR spĺňa. „eclectic“ je ľahšie splniteľné – v podstate si viem predstaviť, že pod hlavičkou ACR sa vydá naozaj všeličo. Už aj do prvých troch releasov sa zmestilo dosť žánrov a sub-žánrov, a plánujem to len a len rozširovať. „irregular“ je v slogane, lebo som si nebol istý, ako často budem veci vydávať. Prvých pár mesiacov bolo celkom pravidelných (1 release za mesiac), ale nerobím plány do budúcnosti – môže sa stať, že pár mesiacov nevyjde nič, a potom za mesiac 3 veci. Uvidíme. Myslím, že je to spojené s dôvodom založenia labelu – distribúcia je tak rýchla, ako sa dá.

Ohľadom selektovania toho, čo ACR vypustí do sveta… Myslím, že to je veľmi inštinktívne. Ak si myslím, že je ten album niečím zaujímavý, a verím mu hudobne, je veľká pravdepodobnosť že sa to vydá. Veľkým plusom je tiež nejaký zmysluplný príbeh, niečo, čo dáva tomu albumu význam. Tak nejako. Už som ale aj pár ľudí oslovil – takých, ktorých nikto nepozná a Bandcampe majú albumy zadara.

 

0009430066_10

Various Artists – the opposite of aloof vol. 1

 

Ve svém portfoliu má ACR za dobu působení v řádu měsíců již tři výborné releasy, přičemž se Ti první fyzický nosič podařilo vyprodat mezi tři kontinenty. Mohl bys releasy jednotlivě představit?

Label som chcel začať kompilačkou, ktorá by napovedala tomu, akým smerom sa budeme spoločne vydávať. Oslovil som asi 13 hudobníkov, z ktorých mi 11 dodalo originálnu skladbu (takýto úspech som úprimne nečakal), posledný dvanásty track som dodal ja. Dali sme to dokopy a výsledný release, the opposite of aloof vol. 1, je naozaj veľmi zaujímavý. Sú tam jemné minimálne kompozície, field recordingy, ale aj hlasnejšie a agresívnejšie kúsky. Toto vyšlo na čiernej kazete, v počte 30 kusov.

Druhým releasom bola vyše hodinu dlhá skladba od českého producenta Izanasza, Fãl-gūsh. Nečakal som, že tak rýchlo po prvej kompilačke príde niečo ďalšie, ale Honza mi túto epickú vec poslal ako submission a vydali sme to takmer okamžite. Dodal mi v podstate všetko, ja som to dal von. Zatiaľ len digitál, ale možno raz aj nejaká limitovaná kazetka. Uvidíme.

Tretia nahrávka ešte nie je vonku. Je to nové EP ICU od Ondreja Zajaca, môjho kamaráta, s ktorým som sa spoznal vďaka jeho naozaj perfektnému minuloročnému albumu Monolith. Koncom minulého roka mi poslal prvé mixy ICU, jeho nového EP, ktoré ma takmer zhodili zo stoličky. Je to nahrávka o Ondrejových nepríjemných skúsenostiach z minulého roka, keď takmer zomrel. ICU je soundtrack ku všetkému čo sa mu stalo – od odvozu do nemocnice, cez pooperačné stavy, až po domáce liečenie. Táto hudba bolí, a nie je to ľahké počúvanie, ale považoval som to za dôležitú nahrávku, preto to vychádza. Digitál a korálovo-červená kazeta.

 

0009675249_10

Ondrej Zajac – ICU

 

Jak náročné je v  době přehlcené sítě zaujmout posluchače? Jak velkou roli podle tebe hraje například vizuální identita labelu či vzhled coverů jednotlivých releasů?

Či už ide o hudbu, alebo o vizuálny element, kľúčová je podľa mňa kvalita, precíznosť, úprimnosť a pravdovravnosť. Myslím si, že tieto veci prirodzene priťahujú ľudí a poslucháčov, ktorí sa naozaj o hudbu zaujímajú – aj mňa priťahujú vydavateľstvá, ktoré robia veci fakt poriadne. K tým sa vraciam, tým verím, tie majú na mňa vliv. O to sa snažím aj ja s ACR a Colour8.

Na rozdíl od sesterského labelu Colour8 se zvuk ACR prozatím jeví jako mnohem temnější. V čem tkví tato změna?

No, hlavným dôvodom je, že ja nie som v Colour8 sám. Tam je hlavným kurátorom CJ Mirra, ktorý sa stará o väčšinu vecí. Ja mu pomáham trochu s A&R, trochu s PR, robím distribúciu. Nie je to však len môj projekt. A mať dve vydavateľstvá s úplne rovnakým zameraním by bolo bezvýznamné. 

Máš vysněného umělce, jehož hudbu by sis přál prostřednictvím svého labelu vydat?

Stále objavujem nových, ktorí sú úplne perfektní. Pár mojich možno raz realistických snov je Kali Malone, ot to not to, Lorenzo Balloni alebo Dominik Suchý. Medzi nereálne hodím YYU a Lung Dart – tí sú o pár levelov vyššie.

Jaké jsou s labelem Tvé plány do budoucna? Chystáš se zrealizovat například nějaký showcase?

Nedávno som sa rozprával s kamošom (Melquíades) z Canigou Records, ktorí tiež sídlia v Londýne. Plánujeme na jeseň taký troj-showcasový večer Canigou+Colour8+ACR.

________

Nakonec ještě upozorňujeme a těšíme se na Adamovo chystané EP s názvem In Reverie, vycházející příští měsíc pod hlavičkou Colour8.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *