TIU-noticias-Hardvapour-1-705x529

HARDVAPOUR: Hudební dystopie současnosti

gin_platonic Muzika Leave a Comment

Nerad bych tento text uvedl kázáním o undergroundových trendech a Tumblr, od toho tady (už) nejsem. Sám totiž těmto trendům dovoluju, aby vstoupily do mého prázdného, setrvačného života a poskytly mu kulturní viagru, zatímco jej na internetu nasměřují k podobně smýšlejícím zatracencům. Být členem subkultury s omezenou dobou trvanlivosti mi beztak nikdy nevadilo a s vnitřním hlasem, který mi posléze vyčítá podvolení, bojuju po svém. Následujících pár odstavců se budu věnovat poslednímu (v-současné-době-už-možná-ne-tak-úplně-poslednímu) internetovému hudebnímu subžánru, jenž jsme v minulosti nakousli i tady na blogu, a tím je hardvapour.

Ten, stejně jako před ním třeba osvícenství nebo post-rock, sám sebe vymezil jako opozici, v tomto případě opozici vůči čím dál více tříštícímu se vaporwavu, z nějž původně vzešel. Patron hardvapouru a zakladatel londýnského labelu Dream Catalogue HKE se vyjádřil, že jestliže vaporwave maluje skrze zvuk, vize a koncept obraz alternativní utopické reality, potom hardvapour je jeho antitezí, nepoddajnou paralelou. Zatímco je vaporwave (jakožto na Tumblr zbožňovaný žánr zastřešující vyšroubovanou lounge music) mnohými nazýván „hudbou asijských výtahů“ nebo „hudební kulisou vysílanou z futuristického virtuálního náměstí“, hardvapour jako by na toto náměstí svolal slovanské kyberpunkery a podrobil jej nekompromisní dekonstrukci.

d897ee3d3c443ef11554b2fba20345f3

“Now, in the beginnings of the end of the world, vaporwave is dead. From now on, it will only be… the hardvapour.”

Jinak řečeno, pokud bylo ještě před pár léty v kurzu spokojeně jezdit výtahem, poslouchat zde reprodukovanou muziku a poukazovat na umělost lesku pozdního kapitalismu, momentálně je to dejme tomu být z Ukrajiny (nebo se k ní alespoň virtuálně hlásit – viz aliasy dalších klíčových postav spojených s WosX jako Flash Kostovich nebo Vladyk Predovitch či častá zmínka Ukrajiny jako sídla labelu, národnosti) a skrze více nebo méně rozervaný zvuk reflektovat dystopii současného světa. Jde mi obojí, k tomu druhému mám jakožto Slovan a zapřisáhlý nihilista blíž. Jak nicméně uvádí sami příznivci žánru, je potřeba brát to/se s nadsázkou. Názorným příkladem může být album Thomase Santucciho s názvem WosX Is A Bitch: And Also Hardvapour Is Shit, které vydal právě WosX na svém hardvapourovém labelu Antifur. “Some people can’t take things with humour in seriously for some reason,” dodává HKE.

Na světlo světa se tento žánr prodral skrze stíny loňského léta a reagoval tak na krizi identity, kterou prožíval vaporwave. Nyní dále pokračuje ve svém temném tažení i rekrutaci dalších příznivců a tvůrců. Od špatného raveu k pohrdání ekvalizací, od nekvalitních drog k slovanské rezistenci – uchopit zvuk hardvapouru není úplně snadné. Kromě všemožných tanečních struktur adoptoval třeba industrial, sci-fi nebo trap, a sledovat jeho mocniny a svěží mutace je tak nanejvýš vzrušující. Někdy to bolí a možná si budete přát, abyste raději zemřeli už tehdy ve vejcovodech, někdy si k poslechu zkrátka jenom zapnete svůj podomácku vyrobený stroboskop.

Níže se pokouším alespoň částečně popsat zásadní hardvapourové nahrávky a důležité labely okolo tohoto (mikro)žánru, jemuž nechybí angažovanost, nadhled ani podvratný humor.

Essential listening

WosX – End of World Rave

Album, kterým to v podstatě všechno začalo, i když termín „hardvapour“ byl tou dobou ještě 100% troll. Chytlo se to, hudba byla oproti vaporvawu rychlejší, bez samplů, a namísto nostalgie a asijské poetiky vzývala slovanské kulturní vlivy. Kolekci po drogách pojmenovaných tracků uzavírá krokodil, což je označení pro psychoaktivní drogu (opioid) rozšířenou zejména v Rusku, kde získala poměrně rychle velkou oblibu. And this what ‚End Of World Rave‘ is – audio krokodil… In the words of Vit Yani, „Listen and enjoy if not pussy.“

DJ VLAD – Hardvapour.

Masivní s téměř šedesáti tracky dokládá, čím vším hardvapour byl a je, jak pestrou paletou vlivů byl formován a jak velký dopad má na současný hudební underground. Tzv. velké sousto.

Sandtimer – Vaporwave Is Dead

End of World Rave možná definovalo zvuk hardvapouru, ale teprve album Vaporwave Is Dead, jež pod jedním ze svých mnoha aliasů vydal HKE, představuje manifest žánru se zcela nekompromisními tvrzeními jako “Now, in the beginnings of the end of the world, vaporwave is dead. From now on, it will only be… the hardvapour” neboWelcome to the new era“. Bible žánru.

DJ ALINA – MANIAX

Vedle WosX a HKE je tato (údajně ukrajinská) DJka nejzásadnější postavou celého dění. Její album Maniax je geniálně rozkročeno mezi zběsilostí gabba a melancholií raveu, přičemž je podle mě dokonalým úvodem do postapokalyptického světa, na nějž se hardvapour snaží poukázat. Takhle nějak by možná zněli Crystal Castles, kdyby si ujížděli na sovětském matroši… a necílili na středoškolačky.

ஜ۩۩۩۩ஜ – malhama al kubra

Ne tak zásadní jako výše zmíněné nahrávky či opěvovaná BUCUREŞTI 2084 od Nadyi Draghici a jiné, ale pro mě osobně jeden z posledních hlubokých zářezů důležitého labelu H.V.R.F. Malhama al kubra předkládá chaotické lo-fi koláže posouvající hranice hardvapouru (i distorze) zase o něco dál. Až někam k Indonésii.

Labely

Kromě zmíněných labelů Dream Catalogue a Antifur, které lze považovat za nejzásadnější pro vznik hardvapouru jakožto žánru, doplňuje pomyslnou svatou trojici právě H.V.R.F. (Hard Vapour Resistance Front). Ze všech zmíněných nejostřejší instance a zároveň netlabel, který pravděpodobně nevěří v nic jiného než čirý chaos, vypouští do světa mamutí množství nahrávek a fanoušky žánru cepuje s nejpřísnější kadencí. Od loňského května k dnešnímu dni čítá jejich portfólio přesně devadesát devět releasů, všechny „name your price“, tématicky se pohybující mezi sci-ci, kyberpunkem a děním současného světa. Pozoruhodná je jejich série pojmenovaná World War 2020, zabývající se širokým spektrem témat od globálního vlivu Ruska přes vzestup ISIS až k WikiLeaks, ale i kompilace This Is the Zodiac Speaking…“I Am Not Ted Cruz“.

“There’s no „overall mission“ for H.V.R.F. per se — we’re just a platform for sounds/concepts/ideas that are based both in reality and fantasy.” Osobně doporučuju si za 10 euro koupit na bandcampu kompletní diskografii a přečíst si s nimi tento obsáhlý rozhovor. Další zajímavé labely, jimž není tématika hardvapouru cizí: BLCR, Yarki (powered by Antifur), UNCHILL RECORDS, Pyramids nebo Kudatah. V poslední době pak nově narážím na tag simpsonwave, který si často půjčuje hlavně WosX (viz jeho série EP věnována Simpsonům). Že by další nejnovější žánr? ©gin&platonic

a3584375892_10 a0841293671_10 a1509779898_16 a1347015210_16

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *