I-Daniel-Blake-Film-Still

Já, levičák Blake

gin_platonic Filmy Leave a Comment

Q

Platí, že standardní recenze už nikdo nečte. Jako takový ty s velkým číslem na konci. Ty, kde sescrolluješ cizí myšlenky až úplně dolů kvůli tomu, abys dole viděl, že sedm. Táňa Zabloudilová říkala včera na Vltavě, že není tolik žhavá do počtu hvězdiček, ale že ji zajímá kontext a tak to má bejt. Otázka přece není kolik, ale proč. Tohle celý tady je jednoznačně víc postoj než nějaký hodnocení a ten postoj je VLEVO.  Vždyť já ani nedovedu říct, jak moc je Já, Daniel Blake dobrej film. Dejme tomu, že třeba sedm. Ale dovedu říct, že je zatraceně důležitej. Navíc je úplně jasný, že ten postoj je daleko víc VLEVO než bejval, když jsem byl mladší a připadalo mi, že věci jako ruka trhu nebo poptávka s nabídkou dávají jasnej a vcelku logickej smysl.

Ken Loach a vlastně vůbec značná část britský filmový i seriálový tvorby vždycky mířila kamery víc na ty na okraji, na ty z voprejskanejch činžáků, jejichž základní denní quest je sehnat prachy na nájem. Místo zámořského slay the dragon, museli ostrovani až příliš často měřit síly s landlordem a s vlastní finanční situací. Společenská situace vtisklá do filmu, tam je ten vytouženej kontext. Já, Daniel Blake nasazuje zpátky do kin paradox toho, jak strašně snadno lze spadnout dolů na dno a jak téměř nadlidský je vyhrabat se zase zpátky. Jenže Loachův poslední film je výjimečnej hlavně v tom, že opouští zaběhlou naraci filmů o lidech, kteří udělali chybu, tudíž v důsledku chyby padají nejen na okraj společnosti, ale i na hranice svého psychického zdraví. Snímky s podobným příběhovým obloukem sice chtějí kritizovat systém, případně chování společnosti k lidem na okraji, ale zároveň nechávají v divákovi až trochu uvolňující pocit „postava udělala chybu, tudíž si za to vlastně může z velký části sama a já můžu jít z kina domů dát si kremroli.“ Výsledkem je tak spíš apel na obecenstvo, aby samo takovou chybu nedělalo, než aby začalo okamžitě přemejšlet nad tím, jak že se to teda chováme k lidem okolo. Sem dosaď vlastně jakejkoliv film s drogovou tématikou. Problém je, že Daniel Blake žádnou chybu neudělá, a přesto spadne na úplně stejný dno. Právě proto je Loachův apel a vzkaz silnější a působivější a právě proto míří civilní Blake přímo do středu terče a nebere to oklikou. Je sice poměrně jednoduchý (a klišoidní zároveň) říct, že systém je špatně, jenže on jednak asi fakt je a jednak je třeba si s bradou nahoře říct, že my jsme ten systém.

tumblr_olua8viSlM1v4a8wfo1_1280

Dokud ti budou lhát, že pokud nejsi nahoře, je to jen tvoje vina, vždycky odvrátíš tvář studem od natažený pomocný ruky. Protože ta ruka sic něco dává, ale stejně tak dokazuje neschopnost. A dokud budou přehlížený myšlenky jako basic income, můžeme se jednou za čas třást nervozitou, zda už sami nejsme Daniel Blake. Pravda je, že příběhy lidí na okraji jednak neznáš a jednak tu nejsi od toho, abys je soudil, ale od toho, abys jim ukázal, kolik v sobě máš solidarity. A chápu, že mi to můžeš komplet snadno shodit s tím, že je to jen velký morální kázání s kritikou kapitalismu uvnitř a víš co? Úplně stejně můžeš shodit i celej ten film. To je úplně na tobě.

Otázka je, jestli cpát Loachovi na filmovejch festivalech sošky a ceny do kapes není trochu jednoduchá úleva svědomí. Dám cenu tomu svobodomyslnýmu tvůrci s velehumánní myšlenkou v hlavě a pak mě nebude tolik bolet, že nevím, kolik dětí makalo na mým triku. A já vím, že už jsem opravdu zlej. Však, když říkám, že „my jsme ten systém“, tak ten systém jsem i já.

Když jsem se po půl roce vrátil k psaní, řekli mi, že je jedno, který písmeno zmáčknu první. Že jako i kdyby to bylo Q nebo X, tak se to dá smazat a vrátit se zpátky. Tak si toho ty vole važ, že se některý písmena dají vrátit zpátky, protože jiný už smazat nejdou. Někam vedou. A ne vždycky tě dovedou nahoru nebo vejš. Drž za ruku to, co máš a zkus třeba tou druhou něco dát. Teď mě sescrolluj zase nahoru. Najdeš tam to qéčko. Dík. ©petrbaroch

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *