bbbbb

Lord Pusswhip & bbbbbb Recors

gin_platonic Muzika Leave a Comment

IDM, jakkoliv je tento výraz kontroverzní, okolo sebe vždy soustředil podivíny s culíky, kteří se jednoho dne prvním ranním spojem definitivně odploužili z nekonečné nelegální party a našli svoje místo raději zakořeněni v pohodlném křesle s jedňákem v ruce.

Jedním takovým culíkem je i Lord Pusswhip. O tomhle Islanďanovi, jehož jméno by se dalo volně přeložit, s prominutím, třeba jako Pan Kundokára, jsem se poprvé dozvěděl skrze produkce pro vlasatého spoluculíka, rappera Bonese. V tu dobu, cirka roku 2014, nahrávali navíc moji kamarádi freestyle do jednoho z jeho mnoha uhrančivých beatů na SoundCloudu v zadýmeném pokoji někde v Hradci nad Svitavou. Několik let uplynulo, kluci od té doby dvakrát objeli republiku, málem vyhráli Anděla, a Lord Pusswhip se stal klíčovou postavou přesahující Islandskou ostrovní mikroscénu. Po sérii singlů na jakési platformě Brrap Extravaganza (jménem nápadně evokujícím nyní už kultovní, virální výlevy Karlovarských postaviček Scumbaga Stříhy Dejmito a Otta Ferrocityho) deklaroval Pusswhip svým debutem to, že spíš než „zpátky ve hře“ je zatím pořád wack. Lord Pusswhip Is Wack je kolekcí jím produkovaných, většinou rapem opatřených tracků s nespočtem diverzivních hostovaček od jmen jako Vaginaboys nebo Clairmont The Second. Album je navzdory neznámým, přidrzlým jménům ucelenou a citlivě sesbíranou kolekcí, tvořící neotřelou alternativu dnešnímu globálnímu rapovému étosu.

Jakkoliv název prvního alba naznačuje, že „nejde skončit s něčím, co ani nezačalo“, Pusswhipova druhá sólovka se pro jistotu jmenuje Lord Pusswhip Is Dead a nese se v podobném duchu jako debut. Každý zcestovalý blogger nebo alespoň nárazový posluchač Sigur Rós vám potvrdí, že se dá Lordova domovina přejet půjčeným džípem skoro rychleji, než naše malinkatá rapublika, a tak není divu, že si Pusswhipovy producentské práce všiml i tamní oddball Bjarki.

Bjarkiho neustávající producentská práce bývá notoricky spojována s labelem трип, jenž už několik let neuvěřitelně precizně piplá jeho partnerka Nina Kraviz. Diskografie Tripu je téměř edukativním výletem po rozličných polohách toho, co přetrvalo ze zlaté éry devadesátých let a žije nadále vlastním životem mimo všemi opovrhovanou škatulku „intelligent dance music“. Bjarkimu byla nicméně tři alba na tripu za rok 2016 málo a s rokem 2017 zakládá svůj vlastní devadesátkový skanzen – bbbbbb Recors. Jeho prvním exponátem je re-release hardcore tracku My Inspiration producenta X-Static z roku 1992, opatřený Bjarkiho sentimentálním remixem na b(bbbbb) straně. Následuje několik dvanáctipalců pod Bjarkiho pseudonymem Cucumb45 nebo produkce dalších ostrovních soukmenovců jako EOD nebo Volruptus. Releasům nechybí po vzoru Aphexovské provokace vtip jak po stránce vizuální, ani co se názvů jednotlivých tracků týče. „Dobrá věc, jak se to jmenuje?“ „2 Mewtwo 5 [GRX230P018] BB-) Aprilgabb2, bráško.“ Zdá se, že hlavním smyslem bbbbbb Recors je se prostě náležitě a osobitě vyřádit. Sympatické.

Posledním upsancem Bjarkiho ironicko-nostalgického bbbbbb hnutí je právě Lord Pusswhip, který se na EPku The Hand Of Glory vydává pro sebe doposud neprobádaným teritoriem a cestou se nechává vést vlastním zaběhlým rapovým producentským know-how (např. v nejvýraznější skladbě ‚hop out the car‘), spolu s vábením poněkud řádné dávky staromilectví a sympatií ke zvukům s příchutí oněch nakyslých časů (‚xmas jam creep‘, ćrazy shit mane‘). Fascinaci domovskou ostrovní krajinou lze hledat mimo jiné v podkresu skladby ‚green house living‘. Poslední, sedmá skladba ‚choppa hard’ uzavírá EP průstřely hutné droneové linky. Culíkům a českému rapu (nebo nejlépe dohromady) zdar! ©pipedream

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *