FEELER2-600x400

Filmová magie Paula Clipsona

gin_platonic Filmy 1 Comment

Vracím se domů, směrem ke světlům a jejich stydlivým odrazům, k říční linii, která se vině jako fata morgána mezi  zavátými chodníky. Tiše sedím na břehu a hledím za protější domy skrz docela průsvitnou tmu. 

Svět je obrazárna a vždy záleží, jak a co pozoruješ. Režisér Paul Clipson se v ní prochází s citlivými zornicemi (čočkami, chceš-li) reagujícími na světlo, barvy či struktury. Jeho vjemy jsou natočeny na Super 8/16mm filmy a ve výsledku sledujeme prolínání mihotavých náznaků, slévání struktur dříve „nezpochybnitelné“ reality, jež je rozrušena do podoby snové mánie nebo do nejvnímavějšího stavu bdělosti. „Film je pro mě důležité zaznamenání prožitého okamžiku,“ říká Clipson a potvrzuje tak svůj impresionistický přístup k tvorbě, spočívající ve vědomé pomíjivosti. Hlavním motivem je krajina ve všech podobách (město, příroda…), figurální prvky a princip neurčitosti, abstrakce.

Díla tohoto režiséra jsou ještě působivější s doprovodem hudebníků, se kterými spolupracuje na filmech či živých vystoupeních: Grouper, Jefre-Cantu Ledesma, Tarentel, Helm, Sarah Davachi, Barn Owl, Lawrence English. Vytváří dojem, že právě jejich hudba je přirozený zvukový doprovod určitých prostředí nebo jejich agregátů, v nichž vzniká sama o sobě a se kterými je dále neoddělitelně spjata.  Jestli jsem někdy chtěla použít spojení nezvyklá audiovizuální synkreze, lepší příležitost mít dlouho nebudu. V každém případě se jedná o dokonalou symbiózu tvůrců, kvůli které začnete vidět a slyšet jinak. ©krystufekrobin

 

 

 

 

 

Comments 1

  1. pan Hnědý

    Skvěle napsané. Ještě bych určitě přidal Corridors (2007). P. Clipsonova optika je přechodem do jiné dimenze. Rozhodně experimentální obrazová představivost přenesena na filmovou pásku – pod hlubinou i nad ní s dotykem hypnózy. Až snově pronikavé přes obraz. Pomalé hypnotické tempo nabourává vědomí, barvy prozářené s dotykem revoluce. Snění vizuální kompozice performace hudby a obrazu. Lucidní snění a pohybu vněm.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *